V poslednej dobe mi zarezonovali informácie z viacerých strán o zavedení tohto nového benzínu nielen na naše a ale aj celoeurópske čerpačky.
O čo ide? V čom spočíva inovácia a ako sa nás dotkne?
Palivo E10 nahradí Super 95. Rozdiel v týchto dvoch palivách je v obsahu biozložky. Pri 95-ke je obsah liehu cca5%, kdežto E10 bude obsahovať 10%. Propagátori nového paliva tvrdia, že je ekologickejšie – to je asi tak všetko. Nikde som nezachytil informáciu, že by malo byť lacnejšie, ani efektívnejšie. O cene je zbytočné polemizovať, ale efektívnosť paliva nebude asi vyššia, keďže lieh má nižšiu energetickú hodnotu ako benzín.
Takže tu je vhodné zamyslieť sa, prečo rafinérky dávajú do benzínu lieh.
Dovolím si trocha histórie, skrátenej na minimum.
- pred cca 100 rokmi hľadali výrobcovia palív antidetonačnú prísadu zvyšujúcu oktánové číslo paliva. Viacoktánový benzín dovoľoval vyšší výkon, dojazd a zabraňoval tzv. klepaniu motora. Experimentálne zistili, že takéto vlastnosti má etylalkohol
- následne rovnaká skupina prišla na ďalšiu, rovnako účinnú prísadu – tetraetylolovo
- rozdiel medzi nimi bol ten, že alkohol sa nedal patentovať, pretože ho doma vyrábal každý farmár pri pálení whisky. Tetraetylolovo, naopak, sľubovalo výlučné zisky vlastníkovi patentu
- v roku 1923 založili Ethyl Gasoline Corporation a začali s výrobou olovnatej prísady. Zamlčali predchádzajúce výsledky svojho výskumu a vyhlasovali tetraetylolovo za jedinú a najlepšiu alternatívu pre budúcnosť automobilizmu
- zhodli sa, že postačí, ak novú prísadu a novú spoločnosť budú volať len „etyl“. Aj keď nešlo o etylalkohol, ale o etylolovo. Odkaz na smrtonosný kov v názve produktu a firmy by vzbudzoval zbytočné „predsudky“ u zákazníkov
- hlavným odborným konzultantom pracujúcim pre Ethyl Corporation bol Robert A. Kehoe. Tomuto človeku sa podarilo na 50 rokov presvedčiť svet, že olovo v malých množstvách je prirodzené a zdravé. Keďže celý svet bol už zamorený olovom, bolo stále ťažšie získať kontrolnú skupinu, ako to vlastne bolo predtým…
- ale vedci už nachádzali ďalšie a ďalšie dôkazy o jedovatosti olova v malých množstvách. V roku 1986 Spojené štáty definitívne ukončili pridávanie olova do benzínu. V Európe boli prví Nemci (1988) a posledný olovnatý benzín sa predal v Srbsku (2010)
Neskoro – při skúmaní antarktických ľadovcov, kde leží neporušený sneh napadaný za tisícročia sa zistilo následovné: olovo začalo pršať z neba po roku 1923 – odkedy sa vyrába olovnatý benzín. Ten zodpovedal za 90 % znečistenia.
- – – – – – – – – – – – – – – –
Toľko história … zdroj:http://www.sophia.sk/media/popularne-clanky/muz-ktory-nas-zbavil-olova
Vráťme sa k nášmu E10 – opäť nás budú presviedčať, aké ekologické palivo budeme tankovať, ako zachraňujeme ekológiu. Veď ide o biozložku … keby radšej namiesto repky, slnečnice, či kukurice poľnohospodári pestovali chmel, sladový jačmeň, hrozno, slivky.
Pri vyššie spomínanom palive je aj určité obmedzenie – nie je vhodné pre autá staršie ako 10 rokov. Neviem, čo také revolučné sa stalo v tom čase, že 9 ročné je OK a 10 ročné KO, ničmenej existuje zoznam konkrétnych modelov, pre ktoré je palivo nevhodné. Neviem kto zoznam zostavil a podľa čoho. Pátral som, aké závady môže palivo spôsobiť a jediné čo som našiel, bol experiment s OPEL Signum – po prejdení 27 tis.km s týmto palivom sa pokazilo palivové čerpadlo … koľko mal ten vehikel predtým najazdených a čo konkrétne sa na čerpadle pokazilo, neuvádzajú.
Suma sumárum: nemôžem sa zbaviť dojmu, že sa tu opäť lobuje za úplne inú vec. Keď si uvedomíme, ako automobilky chrlia nové a nové autiaky, myslím, že sme doma ….
……… alebo späť v roku 1923 (USA)?
Panebože. Že GMO produkty... KAŽDÁ rastlina, ...
Poľnohospodárska pôda je pôvodne zušľachtená... ...
Bezolovnatý benzín v Slovnafte vyrábajú od ...
po vojne nebolo benzínu - u nás prerobili auto ...
Tak potom je nezmysel úplne spaľovanie benzínu,... ...
Celá debata | RSS tejto debaty