Založ si blog

Návrat v čase a priestore

Pokúsil som sa o návrat v čase o 30 rokov späť do toho istého priestoru.

Píše sa rok 1985 a mne končí služba vlasti v zbrani. Počas služby som si hovorieval: „Raz sa sem vrátim. Prídem sa pozrieť na celú tú „zelenú“ záležitosť z druhej strany, civilnej.“ Vtedy nás ani nenapadlo, že sa môže niečo zmeniť, resp. prevrátiť na ruby … a bolo to za pár rokov 🙂 .

Tri desiatky rokov ubehlo, jeden sa ani nenazdá a niekedy je to až frustrujúce. Ale za ten istý čas sa hodne zmení aj určitý priestor … a to už môže pôsobiť pozitívne. Aspoň vojenský priestor, kde som slúžil sa zmenil markantne. V „tej“ dobe nás ani nenapadlo, že armáda z objektu odíde a odovzdá ho celý civilnému sektoru. Z vojenských objektov sú dnes výrobné a kancelárske priestory, z buzerplacu parkovisko, ploty zmizli – niečo úžasné 🙂 . Keď mi o tom jeden kolega hovoril (slúžil tamtiež), hovoril som si – ak budem mať tadiaľ cestu, musím to vidieť. A pred nedávnom sa mi skutočne naskytla príležitosť vidieť to na vlastné oči. Samozrejme som si to nafotil a je len škoda, že nemám fotky s pôvodným využitím areálu (v tom čase bol foťák niečo ako zbraň západných spravodajcov).
Prachatice (14)-800

 

Foto 1 – kedysi vstup do kasárni. Naprieč komunikácii bola brána pre auta. Ovládala sa reťazovým pohonom, ktorý spúšťal strážny z búdky na fotke. Dnes je brána odstránená, búdke zamurovali okno. Pre peších boli schodíky s múrikom. Za vstupnou búdkou bola kedysi lampasácka jedáleň – dnes, autoškola. Paráda 🙂Prachatice (6)-800

Foto 2 – kedysi deveťáreň (kancel dozorčího útvaru) – dnes tam robia žalúzie. Paráda 🙂Prachatice (9)-800

Foto 3 – kedysi buzerplac a tribúna odkiaľ na nás lampasi ideologicky vplývali, vyvreskovali povely pri pochodoch, alebo pred ňou telovýchovný náčelník určoval tempo rannej rozcvičky. Keď som videl tento symbol moci a povýšenectva v takejto devastačnej podobe – balzám na dušu. Paráda 🙂Prachatice (7)-800

Foto 4 – kedysi môj prápor. Motostrelci + PL batéria. Naša rota bola hen tam vzadu, na prízemí. Tuto pred vchodom sme sa zoraďovali, zratúvali. Dnes je tam krajčírske učilište. Paráda 🙂

 

 

 

Prachatice (15)-800Foto 5 – posádkové veliteľstvo. Priznám sa, neviem, čo je tam dnes, ale určite je to …. Paráda 🙂Prachatice (13)-800

Foto 6 – miesto pre návštevy. Bola aj návštevná miestnosť, ale tam sa nikto necítil príjemne (zrejme špatné čakry). Poväčšinou návštevy čakali na svojho vojačika tu. Ak nešťastník nemal vychádzku, mohol sa tuto chvíľu porečňovať sa mamou, tatou, či frajárkou. Hodne tu posedávali miestne devy, ktoré sa neodťahovali od vojačika, lebo chodiť v tej dobe s vojakom bolo dehonestujúce. Bol som milo prekvapený, že toto zákutie vôbec prežilo do dnešnej doby, aj keď veľmi zanedbanom stave. Tie lavičky by veru mohli rozprávať ….

P.S.: Autorom všetkých uvedených fotografií je autor blogu

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 731548x
Priemerná čítanosť článkov: 13063x

Autor blogu

Kategórie