Semafory

Semafory ich funkcia, ich umiestnenie, ich „čitateľnosť“ … ide o ideálne riešenie, alebo je čo zlepšovať a popremýšľať o vylepšení daného stavu?

Semafory u nás, aj v okolitých krajinách majú rovnakú charakteristiku umiestnenia – sú pred križovatkou. Je to logické, človek potrebuje mať informáciu, kedy môže vojsť do križovatky a je pochopiteľné, že túto informáciu dostáva pred križovatkou.

Ale to umiestnenie … je to najvhodnejšie miesto v celom dostupnom priestore?

Nikdy som nebol mimo Európy, ale všimol som si rôznych filmov a fotografií z USA, že semafory nemajú na začiatku križovatky, ale na druhej strane, v dostatočnej výške a veľkosti, aby boli viditeľné a signál na nich ľahko rozpoznateľný.

                                   Foto: J.Macinsky

 

U nás, pri zastavení na hranici križovatky málokedy rešpektujem priečnu, tučnú, bielu čiaru, ale uprednostňujem miesto, z ktorého mám dobrý výhľad na semafor … pričom sa niekedy aj stáva, že musím vykrúcať krk aj s lebeňou, aby som vôbec videl na zmenu signálov. Zoberme si za príklad semafory pre peších … chodec tiež nemá semafor nad hlavou, ale na protiľahlej strane. Niektoré križovatky, ak sú širšie, alebo je to „na tesno“, sú osadené navyše ďalšou sadou svetiel po stranách, pre autá, ktoré odbočujú do strán.

Situácia na cestách sa stáva postupom času zložitejšou, tak myslím, či by nebolo na čase zmeniť zažitý zvyk a postupne umiestňovať semafory na miesta, kam patria. Tak, ako svojho času došlo k zmene jazdy v ľavej časti vozovky do pravej. Síce táto zmena prišla „z vonku“ a pre celú Európu naraz (okrem výnimiek … poznáme predsa náš dejepis. Ta ne?).

Pracujúci dôchodca – odvody rovnaké, OMB iba 50%

08.02.2025

„“““““““““““““““““ O tom, koľko si k penzii môžu pracujúci dôchodcovia prilepšiť, rozhoduje výška ich zárobku a odpracovaný čas. Prepočet, pri ktorom sa vynásobí polovica osobného mzdového bodu a aktuálna dôchodková hodnota, robí Sociálna poisťovňa. Bežne sa [...]

Igelitka a mobil

19.10.2024

Kedysi pred mnohými rokmi sme si sami zo seba uťahovali, že Slováka poznať v zahraničí podľa igelitky a mobilu. Igelitky sme už odložili. Kedy odložíme mobily?

„Vodič z doposiaľ nezistených . . .

15.10.2024

… príčin (alebo dôsledkov?) prešiel do protismeru“. Túto vetu počujem v správach každý deň. Niekedy aj v dvoch prípadoch v jeden deň. Ako šofér, ako cyklista, či chodec to považujem za jednu z najvážnejších a najhrubších porušení pravidiel cestnej premávky. Podľa mňa je to závažnejšia chyba, ako nezastavenie na stopke … a za stopku sa kedysi brali [...]

Jens Stoltenberg

Bolo NATO blízko k vojne s Ruskom? Pre Pravdu odpovedal exšéf aliancie Jens Stoltenberg

17.12.2025 00:00

Bývalý generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg poskytol Pravde exkluzívny rozhovor.

Auto po zrážke s vlakom

Vlak prevalcoval auto na železničnom priecestí v Bratislave. Vodič včas unikol

16.12.2025 22:30

Na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v Bratislave došlo v utorok k zrážke vlaku a auta.

Juraj Blanár, Petr Macinka

Macinka sa stretol s Blanárom: Česko bude rado spolupracovať so Slovenskom

16.12.2025 21:59

Podľa Macinku chce Česko sa spolupracovať so Slovenskom bez ohľadu na to, kto v tejto krajine vládne.

tatra moldava

Tatrovky za miliardu eur. V Moldave nad Bodvou ich plánujú vyrobiť 4000

16.12.2025 20:06

V Moldave nad Bodvou vyrobia v nasledujúcich štyroch rokoch 4000 vojenských nákladných vozidiel Tatra za viac ako miliardu eur.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 59
Celková čítanosť: 755283x
Priemerná čítanosť článkov: 12801x

Autor blogu

Kategórie