Založ si blog

Uniforma slovenskej armády

Určitý čas si uvedomujem, že mám len približnú predstavu, ako vlastne vyzerá súčasná verzia vychádzkovej uniformy našich ozbrojených síl (preto som bol aj celý vyjukaný, keď Danko dostal kapitána … s 3 hviezdami – kedysi boli kapitáni štvorhviezdičkoví). Vzhľadom na to, že na uniformu prispievam odvodmi aj ja, je to smutný fakt, že nemám páru, ako vyzerá. Nenašiel som ju ani v štandardnom internetovom vyhľadávači. Je pravda, občas sa v televízii mihne minister obrany v uniforme (konečne máme ministra obrany vojaka z povolania), niekedy zachytím (tiež v TV) časť oficiálnych akcií, kde sú naši vojaci v predpisovom oblečení, ale to je málo na to, aby som si uniformu zapamätal (ani neviem, či je k uniforme brigadírka, alebo lodička). Skôr sa sústreďujem na obsah daných reportov.

Uniforma armády SR mi chýba na ulici.

Neviem, aké sú v súčasnosti predpisy a pokyny (Zákl-ř.1, Zákl-ř.2) na nosenie, resp. nenosenie vojenského hávu, ale jednoznačne je chybou, že naši profesionálni vojaci neprezentujú svoju identitu. Keď to porovnám s armádou za socíku, tak nielen profesionálni vojaci (lampasáci, furťáci, strieborní „generáli“, …), ale dokonca aj my, čo by stavy prezenčnej služby, sme museli byť v uniforme na vychádzke, opušťáku, či dovolenke. Vlastne ma napadá, že lampasi mohli byť mimo služby v civile, ale mužstvo v žiadnom prípade. A tá uniforme musela vyzerať … jak zo škatuľky – vyžehlená (látka bola veľmi kvalitná, nekrčivá), topánky vyčistené … nesmel chýbať ani gombík, inak ma spucoval kdejaký poručík – ucháň.

Ale vráťme sa späť do reality týchto dní. Podľa toho, že uniformu armády bežne v občianskom živote nevídam, podvedome si myslím, že armádu asi ani nemáme. V dnešných neistých časoch by našincovi dobre padlo, keby mu uniformovaný spoluobčan dodal väčší pocit bezpečnosti a istoty. Lebo to vo mne uniforma evokuje – bezpečnosť a rešpekt. Dokonca aj vodič autobusu v služobnej polokošeli s logom DP má väčší rešpekt, ako jeho kolega v hawaike. Ale to hovorím hlavne za staršiu generáciu, lebo myslím, že mladí takto uniformu nevnímajú a ani nemajú prečo ju takto chápať. Nemali sa kde naučiť úcte k rovnošate – na vojne neboli, colníkov na hraniciach nieto (z tých sme teda mali vietor), policajtov vnímajú len ako dopravákov, ktorí merajú rýchlosť a dávajú fúkať, hasičov vidia len v letku, letcov vôbec nevidia, poštári už uniformu nemajú, poľovníci sú skrytí na posedoch … tak ostáva už len SBS-kár a železničiar 🙂 . Zas sa musím vrátiť späť do minulosti – SBS, to bola kedysi ZS (závodná stráž) … boli to taký vypasení chlapi a herdeg baby v sivých uniformách, opásaní remeňom, riť vyblýskaná od dlhého sedenia a mali pištoľ !!! S ostrými !!! Načo im bola to neviem, ale rešpekt sme teda mali všetci, aj direktor s námestníkmi.

Takže ako je to vlastne s tou súčasnou armádou? Existuje, alebo nie? Ak existuje, tak ako to funguje? Vojak profesionál príde do práce v civile a potom sa prezlečie do vojenského? Ak by šiel z domu vo vojenskom, ušetrí jedno prezlečenie ráno a jedno poobede.  Alebo dlabe na to a celý deň je v civilnom? Možno pri dnešnej liberalizácii sú všetci v kasárňach … v joggingoch, teplákoch, či bermudách. Potom to ale nie je armáda, lebo v armáde sa zdraví salutovaním a salutovať sa môže len v uniforme (kedysi k čapici, resp. k štátnemu znaku na čapici), preto mi je aj smiešne, keď americký prezident salutuje v civile – jednoducho “ Donald“.

Uniformu nemôže nosiť kdejaký odkundes – tú si treba zaslúžiť a pokiaľ hovoríme o uniforme armády SR, tým dupľom. Do uniformy patrí aj dobrá postava (tlstý vojak nevzbudzuje prílišný rešpekt) s predpisovým chovaním a držaním tela, ráznym krokom … takže nie je pre každého a tým by mala byť výsadou a pýchou pre tých, ktorí na ňu majú právo. Preto si myslím, že patrí do každodenného koloritu nášho života.

Čo poviete vážení?

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 732482x
Priemerná čítanosť článkov: 13080x

Autor blogu

Kategórie