Založ si blog

Račiansky vinohrad – quo vadis?

Račianske vinohrady a račianske vína – to bola vždy tradícia. Pri vyslovení názvu tejto obce sa človeku automaticky evokoval súvis s vínom a vinohradníctvom. Podmienky na pestovanie hrozna sú v račianskom chotári ideálne – podnebie, zem a to najdôležitejšie je hádam poloha – vinohrady sa zvažujú z Malých Karpát na južnú stranu, takže slnko sa môže do pôdy oprieť plnou silou. Keď som mal možnosť rozprávať sa s vinohradníkom z južnej Moravy, ten mi povedal, že táto naša lokalita má dokonca lepšie podmienky, ako ich, moravská.

Ja si pamätám obrovskú rozľahlosť viniča a všetok tento vinič bol vždy riadne ošetrený. Starostlivosť bola evidentná na prvý pohľad. Žiadne šlendriánstvo. Výsledky tejto práce boli aj znať na úrode. Patrilo ku koloritu môjho detstva, že sme celé partie chodili ochutnávať sladké bobuľe a veru občas sme si dali aj preteky s vartášom (nemal šancu). Dnes to už deti nemajú zapotreby – hrozno majú na stole hoci aj na Vianoce, či Veľkú Noc. Dovezú im ho zo Španielska, či Egypta. Ale to už nie je ono – chuť strapca priamo odtrhnutého sa nedá porovnať s ničím.

Dnes, keď sa prejdete po račianskom chotári, v určitých jeho miestach je vám smutno.

Takto niejak vyzerá vinohrad o ktorý sa gazda stará:dsc04192-800                                                                           Foto: archív autora

… a takto, keď sa nestará:dsc04088-800                                                                            Foto: archív autora

dsc04089-800                                                                            Foto: archív autora

 

To sú síce zábery zanedbaných vinohradov, ale niektoré už nie je možné ani odfotiť, nakoľko developer takéto územia zabral a dnes tam stoja nehorázne stavby, pri ktorých sa projektant ani nesnažil niejako ich citlivo zakomponovať do daného prostredia.

Takže takto prebehla transformácia našej spoločnosti za posledných temer 30 rokov v podobe špecifického poľnohospodárstva. Najsmutnejšie je, že v tomto prípade sa pôvodný stav už nikdy nevráti.

A ešte na okraj: nedá mi neporovnať so susedmi (A)

dsc02864-800                                                                           Foto: archív autora

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Crocus, Moskva, Rusko, teroristický útok

Teroristický útok si objednali Ukrajinci máme dôkaz, tvrdí Moskva. Nezmysel, opakovane sme vás varovali, reaguje USA

28.03.2024 16:36, aktualizované: 16:48

Za útok v koncertnej sieni v Krasnogorsku na predmestí Moskvy je zodpovedný výlučne Islamský štát, vyhlásil bezpečnostný hovorca Bieleho domu John Kirby.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 731544x
Priemerná čítanosť článkov: 13063x

Autor blogu

Kategórie