Založ si blog

Benzín E10 (10% etylalkoholu)

 

V poslednej dobe mi zarezonovali informácie z viacerých strán o zavedení tohto nového benzínu nielen na naše a ale aj celoeurópske čerpačky.

O čo ide? V čom spočíva inovácia a ako sa nás dotkne?

Palivo E10 nahradí  Super 95. Rozdiel v týchto dvoch palivách je v obsahu biozložky. Pri 95-ke je obsah liehu cca5%,  kdežto E10 bude obsahovať 10%. Propagátori nového paliva tvrdia, že je ekologickejšie – to je asi tak všetko. Nikde som nezachytil informáciu, že by malo byť lacnejšie, ani efektívnejšie. O cene je zbytočné polemizovať, ale efektívnosť paliva nebude asi vyššia, keďže lieh má nižšiu energetickú hodnotu ako benzín.

Takže tu je vhodné zamyslieť sa, prečo rafinérky dávajú do benzínu lieh.

Dovolím si trocha histórie, skrátenej na minimum.

  • pred cca 100 rokmi hľadali výrobcovia palív antidetonačnú prísadu zvyšujúcu oktánové číslo paliva. Viacoktánový benzín dovoľoval vyšší výkon, dojazd a zabraňoval tzv. klepaniu motora. Experimentálne zistili, že takéto vlastnosti má etylalkohol
  • následne rovnaká skupina prišla na ďalšiu, rovnako účinnú prísadu – tetraetylolovo
  • rozdiel medzi nimi bol ten, že alkohol sa nedal patentovať, pretože ho doma vyrábal každý farmár pri pálení whisky. Tetraetylolovo, naopak, sľubovalo výlučné zisky vlastníkovi patentu
  • v roku 1923 založili Ethyl Gasoline Corporation a začali s výrobou olovnatej prísady. Zamlčali predchádzajúce výsledky svojho výskumu a  vyhlasovali tetraetylolovo za jedinú a najlepšiu alternatívu pre budúcnosť automobilizmu
  • zhodli sa, že postačí, ak novú prísadu a novú spoločnosť budú volať len „etyl“. Aj keď nešlo o etylalkohol, ale o etylolovo. Odkaz na smrtonosný kov v názve produktu a firmy by vzbudzoval zbytočné „predsudky“ u zákazníkov
  • hlavným odborným konzultantom pracujúcim pre Ethyl Corporation bol Robert A. Kehoe. Tomuto človeku sa podarilo na 50 rokov presvedčiť svet, že olovo v malých množstvách je prirodzené a zdravé. Keďže celý svet bol už zamorený olovom, bolo stále ťažšie získať kontrolnú skupinu, ako to vlastne bolo predtým…
  • ale vedci už nachádzali ďalšie a ďalšie dôkazy o jedovatosti olova v malých množstvách. V roku 1986 Spojené štáty definitívne ukončili pridávanie olova do benzínu. V Európe boli prví Nemci (1988) a posledný olovnatý benzín sa predal v Srbsku (2010)

Neskoro – při skúmaní antarktických ľadovcov, kde leží neporušený sneh napadaný za tisícročia sa zistilo následovné: olovo začalo pršať z neba po roku 1923 – odkedy sa vyrába olovnatý benzín. Ten zodpovedal za 90 % znečistenia.

  • – – – – – – – – – – – – – – –

Toľko história … zdroj:http://www.sophia.sk/media/popularne-clanky/muz-ktory-nas-zbavil-olova

Vráťme sa k nášmu E10 – opäť nás budú presviedčať, aké ekologické palivo budeme tankovať, ako zachraňujeme ekológiu. Veď ide o biozložku … keby radšej namiesto repky, slnečnice, či kukurice poľnohospodári pestovali chmel, sladový jačmeň, hrozno, slivky.

Pri vyššie spomínanom palive je aj určité obmedzenie – nie je vhodné pre autá staršie ako 10 rokov. Neviem, čo také revolučné sa stalo v tom čase, že 9 ročné je OK a 10 ročné KO, ničmenej existuje  zoznam konkrétnych modelov, pre ktoré je palivo  nevhodné. Neviem kto zoznam zostavil a podľa čoho. Pátral som, aké závady môže palivo spôsobiť a jediné čo som našiel, bol experiment s OPEL Signum – po prejdení 27 tis.km s týmto palivom sa pokazilo palivové čerpadlo … koľko mal ten vehikel predtým najazdených a čo konkrétne sa na čerpadle pokazilo, neuvádzajú.

Suma sumárum: nemôžem sa zbaviť dojmu, že sa tu opäť lobuje za úplne inú vec. Keď si uvedomíme, ako automobilky chrlia nové a nové autiaky, myslím, že sme doma ….

……… alebo späť v roku 1923 (USA)?

 

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

Mieru inflácie máme každý „ušitú“ v inej výške

02.07.2022

V poslednom období je problém inflácie neustále témou v rebríčku top 10. Je to dôsledkom mnohých príčin a vieme všetci, že tých príčin je mnoho a sú skutočne závažné a veľkého rozsahu. V súčasnosti sa nakumulovalo veľa problémov v krátkom čase. Vysoká koncentrácia problémov nikdy neprinieslo nič dobré … dejepis má neskutočne veľa príkladov. Takže [...]

Bicykel

06.02.2022

Bicykel – jeden z najúžasnejších vynálezov ľudstva. Je jedinečný a nenahraditeľný. Pre mňa je viac ako aeroplán alebo Veľký čínsky múr. Porovnávam neporovnateľné? Ná nech. Nepamätám si, ako som sa učil bicyklovať a len matne si spomínam, ako som v predpubertálnom veku z bicykla posledný krát zliezol. V určitom veku máme poväčšinou iné priority ako sa [...]

tulene tuleň

Na pobrežie Kaspického mora vyplavilo až 1700 mŕtvych tuleňov

04.12.2022 22:15

Populácia týchto tuleňov klesla za posledné storočie o približne 90 percent, stávajú sa obeťami únikov ropy, pytliactva a nadmerného lovu.

Nehoda vozidla s nelegálnimi migrantmi

Pri tragickej nehode v Tornali vyhasli štyri životy

04.12.2022 21:20

K dopravnej nehode dvoch osobných motorových vozidiel došlo podvečer na ceste v Behynciach, časti Tornale.

vojaci ukrajinskí českí

Ukrajinskí vojaci už dorazili do Česka. Armáda im pomôže s výcvikom

04.12.2022 19:35

Podľa českej ministerky obrany je prioritou pomoc s výcvikom v záujme úspešného boja proti ruskému agresorovi.

Bratislava Vianočné Trhy Rozsvietenie Strom BAX

Hygienici upozorňujú, čo si všímať v stánkoch na vianočných trhoch

04.12.2022 19:05

Dôležitá je čistota pomôcok, vhodná ochrana vystavených nebalených pokrmov, či používanie jednorazových rukavíc.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 54
Celková čítanosť: 716033x
Priemerná čítanosť článkov: 13260x

Autor blogu

Kategórie