Založ si blog

Chladnička

Chladnička (nie ľadnička, ako ju mnohí nazývajú) je v týchto horúcich dňoch jeden z najpotrebnejších pomocníkov v domácnosti. Poväčšina spotrebiteľov berie tento stroj ako plneautomatický – bez potreby kontroly, regulácie a údržby. Je to omyl, všetko chce svoje a zopár dobrých rád môže zvýšiť efektívnosť stroja, znížiť spotrebu a predĺžiť životnosť.

Rád sa s Vami podelím o moje poznatky a skúsenosti, pričom nie som ani servisný technik ani inak odborne zainteresovaný k chladiacim zdrojom – ide čisto o laické názory. Ak ich bude niekto rozumne korigovať, či negovať, budem rád, ak nám to všetkým rozšíri obzory. Moje skúsenosti vychádzajú v užívaní štandardných kombinovaných jednokompresorových chladničiek s oddelenou mrazničkou.

Nastavenie a kontrola teploty

Čo chceme od chladničky? ……………… aby chladila

Na akú teplotu? …………………………….. cca 8°C

Prvá otázka je ľahká, ale na akú teplotu nastaviť chladničku už vie menej ľudí. Problém je aj v tom, že v mnohých chladničkách ani teplomery nie sú. Nerozumiem tomu, že pri cene výrobku na trhu od 300 do 800€ nevybavia výrobcovia každý stroj ukazovateľom teploty za pár euríkov, pričom celý stroj rieši len a hlavne – TEPLOTU. Z toho jednoznačne vyplýva, že do chladiaceho priestoru musíme teplomer dať. Predávajú teplomery na to určené (ja som dokúpil kruhový, ktorý sa nalepí na viditeľné miesto … nezavadzia). Každá chladnička má reguláciu, takže podľa teplomera regulujeme … napríklad v týchto horúčavách som musel mojej starej trochu „vyťať“. Chladničku mám jednokompresorovú – samostatnú reguláciu mrazničky nemám, čiže ani neriešim.

Efektívne používanie

Každý stroj je možné užívať a užívať efektívne (a potom ešte zhuntovať). Efektívnym užívaním ušetríte energiu, samotný stroj a častokrát aj zbytočne vyhodené pokazené potraviny. Musíme si uvedomiť, že chladničku máme zapnutú po celý rok a spotreba je závislá od výkonu kompresora a ako často termostat zopína tento kompresor. Výkon kompresora neovplyvníme, ale frekvenciu a dĺžku zopnutí áno. Ak si uvedomíme, že spotreba býva od 300kWh/rok, neide o fazuľky (ak výrobca deklaruje spotrebu napr.219kWh/rok, ako je to u mňa, verte, že skutočná spotreba bude min.300kWh/rok a pri laxnom prístupe k problematike a väčšej rodine aj 500kWh/rok – si myslím).

Ako túto spotrebu minimalizovať?

– ako som vyššie popísal, správnym nastavením teploty, jej kontrola a korekcia

– vhodným využitím priestoru chladničky … musíme si uvedomiť, že každým otvorením dverí chladničky nám uniká chladný vzduch. Vzduch, ako médium je najmenej vhodné na udržanie danej teploty. Vhodnejším médiom sú samotné potraviny a čím je ich merná hmotnosť vyššia, tým lepšie akumulujú požadovanú teplotu. Preto je potrebné mať priestor maximálne zaplnený … odborníci tvrdia, že ideálne je z 3/4 objemu, ale ja si myslím, že koľko sa dá … ak sa mi chladnička vyprázdňuje, vložím do chladničky bandasky s vodou. Pri dokúpení nových potravín vyberiem bandasky až po 3-4hodinách, keď sa nové potraviny schladili.

Treba si uvedomiť aj skutočnosť, kde je aká teplota – nižšia je v dolnej časti chladničky. Dokonca aj u starších modelov, kde boli v hornej časti výparníky je to tak, hoc 9 ľudí z 10 Vám povie, že nižšia teplota je hore – nepravda. Fyzika funguje furt a dá sa to zistiť holou rukou. Podľa toho si treba aj ukladať potraviny (alebo lieky).

Údržba

Spočíva len v očiste.

Stále sa bavíme o jednokopresorovom výrobku a preto to robím takto.

Keď mám menej potravín, odpojím chladničku od zdroja a vyložím všetko z chladničky na balkón, povyberám aj poličky (mrazák je zavretý, za ten čas si udrží svoju klímu). Celý vnútorný priestor, kastlíky aj poličky poumývam jarovou vodou a potom octovou (dezinfekcia). Po vyschnutí naložím všetko späť – hotovo.

Chladnička je samoodmrazovacia, mraznička bohužiaľ nie. Tým, že do mrazáku vkladáme potraviny s určitou vlhkosťou táto sa pri zmene teploty usádza na stenách a roštoch mrazničky v podobe námrazy a ľadu. Čím viac tohoto sajrajtu máme, tým sa znižuje efektívnosť a zvyšuje spotreba. Mrazničku odmrazujem tak, že skoro ráno odpojím chladničku od zdroja. Otvorím mrazák a zmrznuté potraviny preložím do druhej, záložnej mrazničky (ktorú som naštartoval už deň vopred). Mrazák sa za cca 3 hodiny odmrazí (robím to preto skoro ráno, aby mi nikto neliezol do chladničky). Po odmrazení rovnaká očista ako chladničky.

P.S.: už som prišiel na to, prečo nie je v každej chladničke teplomer … čím skôr sa Vám chladnička pokazí, tým skôr kúpite druhú (a bez teplomeru).

Prajem pekný deň.

 

 

 

 

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Peter Kotlár

Kotlár identifikoval zásahy do ľudských práv a slobôd počas pandémie covidu

28.03.2024 19:02

„Odbornej konferencie“ sa zúčastnila aj ministerka kultúry Šimkovičová.

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 731547x
Priemerná čítanosť článkov: 13063x

Autor blogu

Kategórie