Záchytné parkoviská – Bratislava

15. novembra 2017, sandal, Nezaradené

Dopravné zápchy v špičkách vo väčších mestách – pokiaľ mi je známe, ešte ani jedno mesto na Slovensku si s tým neporadilo k spokojnosti všetkých zúčastnených. Posledných 30 rokov jediné realizované riešenie sú obchvaty, ale to je odklonenie len tranzitnej dopravy. Problém vjazdu do centier miest sa obchvatmi nevyriešil. Takže ranné a poobedné zápchy sú dnes už štandardom aj v skorých ranných hodinách (pri Bratislave … v Bernolákove a Ivanke to už viazne o 6:30). Odborníci strašia, že nie je ďaleko doba, keď sa ranná a poobedná špička spoja.

Jediné možné riešenie je dostať ľudí z áut do hromadných dopravných prostriedkov.

Ale ako ich presvedčiť? Čo spraviť, aby si ľudia v autách povedali: výhodnejšie bude pre mňa ísť inou dopravou? Je samozrejmé, že alternatívne riešenie musí byť efektívnejšie ako auto – a to kompetentní vedia: preprava musí byť rýchlejšia, prestupy krátkodobé, kultúra cestovania na úrovni, cena nízka. To vedia všetci, len otázka znie, kto je ten kompetentný??? Župa? Ministerstvo? Mesto? Mestská časť/obec? Odpoveď je opäť jednoduchá – VŠETCI ! Všetci v spoločnej koordinácii a kooperácii.

Chcem sa pozastaviť pri jednej z možností riešenia problému – záchytné parkoviská. Zamerám sa len na Bratislavu, ale myslím, že podobnú šablónu možno použiť na každé naše mesto.

V tomto meste sa v takomto duchu nevybudovalo doposiaľ nič a odstavné plochy, ktoré existovali sa dokonca zastavali (napr.parkovisko pri Interi). Parkoviská pri obchodných centrách nepovažujme za záchytné parkoviská – sú pre zákazníkov, vybudovali si ich reťazce bez pomoci štátnej správy, takže štát nemôže na tom participovať – predmetné parkoviska zaplatia zákazníci v cene nakúpeného tovaru. Štátne rezorty nech riešia situáciu za peniaze, ktoré vyberajú dlhodobo formou rôznych daní. Ak by k tomu aj prišlo, bojím sa jedného … aby naši „odborníci“ trafili, kde záchytné parkoviská, či parkové domy budovať, lebo v poslednej dobe vidíme, to čo vidíme: štát nemá odborníkov. Všetky veľké projekty zhoreli – elektronický podpis, internet pre školy, eHealth. Treba pokračovať? Tak nech sa páči – pokiaľ štát nemá odborníkov, tak si zjedná externú firmu – za 17,6 miliónov € za právnické služby, pričom vo vláde samý „právnik“. Štát si nevie zjednať ani primeranú cenu.

Takže parkoviská. Ale kde? Vedia to kompetentní aspoň určiť? Musí sa to riešiť komplexne v súvislosti s dopravou. Zaujímavým príkladom je Tyršovo nábrežie v Bratislave. Kedysi lunapark, neskôr veľká, nevyužitá, betónova plocha … až kým sa nepotiahla okolo parkoviska električková trasa. Odrazu je parkovisko pre motoristov atraktívne a praská vo švíkoch:20171017_133943-800                                                                      foto: archív autora

Dokonca aj priľahlé parkovisko, ktoré bývalo prázdne a kedysi pradávno sa na ňom učili jazdiť žiaci autoškoly medzi kuželmi.

20171017_133936-800                                                                          foto: archív autora

Na tomto príklade je pekne vidieť, prečo ten človek vystúpi z auta a nastúpi na elinu a z toho treba vychádzať. Aby sme nedopadli ako v dobe, keď sa stavali sídliska s veľkými trávnatými plochami. Projektant nakreslil chodníky, ktoré sa aj vybudovali, ale ľudia si vyšlapali svoje.

Treba počúvať hlas ľudu.