Založ si blog

Goebbelsova stopa na Devíne

Tí čo boli niekedy pri sútoku Dunaja a Moravy, poznajú prapodivný schátralý objekt pod hradným bralom. dsc01604-800                                                                   Foto: archív autora

Objekt je postavený v duchu neatraktívnej, strohej architektúry, čo napovedá, že ide o funkčný objekt – hádam reštaurácia, či budova akéhosi spolku. Podľa daného slohu a použitých materiálov by človek typoval dobu výstavby 1930 – 1950.dsc00102-800                                                                   Foto: archív autora

Nikdy som nad tým nerozmýšľal, pričom som okolo objektu prechádzal mnohokrát. Až raz ..

Motal som sa pri danom objekte, pofotieval som si hrad, Dunaj, Rakúsko, keď sa ku mne priblížila skupina českých občanov. Česi si vážia históriu, sú veľmi zvedaví … všade sa dostanú, všetko chcú vidieť, všetko chcú vedieť. Pri tomto objekte sa pristavili. Jedna pani z tejto skupiny sa otočila k objektu, rozkročila sa, ruky v bok a začala:

„Kterej vůl tady postavil tuhle barabiznu? Kterej hulvát to navrhnul a co za zvíře to postavilo !?! To je hnus, je mi z toho blivno !!!“

Ostatní sa pridávali:

„No jóó Máňo, Ty vole máš recht. Nevkus světem vládne.“

… a už si z toho robili prdel, ako to len Česi vedia 🙂 .

To stačilo, aby som mal v hlave červíka. Tá všímavka „Máňa“ mala pravdu. Čo to je za objekt, kto ho postavil? Bol vôbec niekedy funkčný?

Začal som nad tým uvažovať.

Už cestou domov som sa snažil spomenúť, či som niekedy videl tento objekt v prevádzke. Tak sa mi zdalo, že kedysi pradávno, keď som bol malý, bola tu akási reštaurácia … ale to mi zas nesedelo, lebo to boli 60-te roky a myslím, že v tej dobe bola táto časť Devínu pre verejnosť uzavretá. Ale na druhej strane práve koncom 60-tych rokov začalo uvoľňovanie režimu. Na nič som neprišiel, pokiaľ som túto problematiku neprelustroval na nete (čo by sme dnes boli bez netu 🙂 ).

No a veru vyňúral som veľmi zaujímavú históriu tohto objektu:

Za II.svetovej vojny patril Devín do Rakúska a Rakúsko, ako vieme bolo súčasťou III. ríše. V tej dobe a v tom politickom stave, v akom sa Európa nachádzala bola zvýšená aktivita, čo sa týka výstavby prírodných divadiel, či amfiteátrov. V takýchto amfíkoch sa konali kultúrne a politické aktivity, čím sa upevňovala a šírila myšlienka tisícročnej ríše (v skutočnosti necelých 6 rokov). Takže to bol nástroj propagandy a takýchto objektov vystavil Jožko Goebbels po celej Európe stovky. Iróniou je, že amfík na Devíne dostavali až koncom vojny, takže príliž Jožinkovi neposlúžil. Ani nestihol natiahnúť fluidum, ktoré by dalo miestu genius loci tej doby.

Po skončení vojny boli snahy využiť daný objekt na akési Slovanské dni …xwrencb-r2vyj5su_xlesqrok-1970-cyrilo-metodsk-oslavy-amfite-ter                                                                   Foto: archív autora

… ale v tomto smere sa žiadna tradícia nevytvorila. Je to škoda. Prostredie je mimoriadne atraktívne … ak by sa toho chytil schopný manažer a zapracoval by rovnako schopný projektant, mohol by to byť masívne navštevovaný kultúrny stánok v prírode. Stačí sa len zamyslieť, koľko pekných, mlých amfikov v Bratislave máme … dva – tri? A koľko sme ich mali? Mohol by byť jeden veľký.

Momentálne je tendencia zbúrať daný objekt, ale ani na to nie sú peniaze. V tomto stave je objekt skutočne ohyzda a je pre všetkých neprijateľný, ale kým príde prvý báger, treba ešte pouvažovať. Ešte je čas. Neničme si históriu, aj keď nie je vždy oslavná a ľúbivá. História je len jedna, aj keď ju každý spomína inak.

Časť amfiku dnes:hdnze_8mt8z2vfnav3bbbgna-str-ni-e-te-zostali-posledn-zvy-ky-seda-iek                                                                  Foto: archív autora

P.S.: Keď som pri Devíne, vyzerám, či neuvidím Máňu, aby som jej uzrejmil, kterej vůl …. 🙂

 

 

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 732504x
Priemerná čítanosť článkov: 13080x

Autor blogu

Kategórie