Založ si blog

Pevnosť If

Pevnosť na ostrove v stredozemnom mori pri francúzskom pobreží … neodmysliteľne sa nám spája s románom „Gróf Monte Christo“. Dovolenkovali sme s manželkou v tejto nádhernej destinácii, tak nám nedalo nepozrieť si tento ostrov. Dá sa naň preplaviť trajektom z prístavného mesta Marseille.

Ono sa povie – preplaviť, ale pri mojej chabej nemčine si v južnom Francúzsku príliš nepokecáte. S chabou nemčinou si nekúpite ani chlieb, pokiaľ ovšem naň neukážete prstom. Francúzi sú veľkí patrioti a vyžadujú komunikáciu v ich jazyku. Dá sa tento blok prelomiť tým, že sa naučíte zopár francúzskych slovíčok a keď vidia vašu snahu, dá sa prejsť na  nemčinu, či angličtinu (skúšal som aj slovenčinu, ale nikto sa nechytal). Prečo to spomínam … nuž preto, lebo som sa bál nastúpiť na spomínaný trajekt, aby nás s manželkou na ostrove nenechali.

Pri vystúpení na ostrove sme prišli do pevnosti, kde sme v rade postupovali k pokladni. Po zakúpení vstupenky sa taký mladík každého pýtal, v akej reči chce sprievodný prospekt – tak boli tam domáci, Nemci, Amíci, Španieli … a MY s manželkou. Mladík mal hrubý štós prospektov, zrejme aj v reči juhoamerických indiánov. Mladík bol veľmi hrdý na ten svoj „zväzok“ a mal obrovskú radosť, že okamžite našiel prospekt v danom jazyku … až sme pred ním stanuli my a na dotaz, aký jazyk ma vybrať – som mu povedal: „SLOVAKIA !“

To by ste mali vidieť jeho výraz … fakticky mu ta sánka spadla. Zrejme o takom národe v živote nepočul. Začal horúčkovite listovať v tom svojom štóse a jedine čo našiel, bola slovinčina. Neisto mi prospekt podal.

Hovorím mu: „Non Slovenija. Besion SLOVAKIA !“

Bol hotový – poty mu vystúpili, ruky roztriasli. Bral to ako ťažkú osobnú profesionálnu prehru. Zachránili to starší francúzsky manželia za nami, ktorí mu vysvetlili, že sme bývalí čechoslováci a mal by nám vyhovovať sprievodca v češtine. To som potvrdil „Oui, oui.“ Mladík utekal do svojej kancelárii a ihneď sa vrátil s českou verziou.

Bol prešťastný, že to zmákol, tak mu hovorím „BIG PROFESIONAL“

Taký úsmev, čo následoval by ste mali vidieť – doslova od ucha k uchu.

No, všetko dobre dopadlo, aj naspäť do prístavu sme sa dostali a tuto je zopár fotiek …

…čo ma prekvapilo, ako je ostrov blízko  – na dohľad (pohľad z pevnosti na Marseille)

dsc07941-800                                                                    Foto: archív autora

… pohľad z trajektudsc07967-800                                                                   Foto: archív autora

… nádvoriedsc07955-800                                                                   Foto: archív autora

…. vchod do kobky

dsc07957-800                                                                   Foto: archív autora

… únikový otvor (bola s nami aj mladá rodinka s 2-3 ročným chlapčekom … ten keď uvidiel tú úžasnú dieru, okamžite sa k nej rozbehol a začal sa do nej pchať, ledva ho mamka stihla včas zachytiť 🙂 )dsc07936-800

Foto: archív autora

.. a pár fotiek z Marseille

Na motorke sa najlepšie pozerá MP4

marseille-105-800                                                                   Foto: archív autora

…. a takéto „baby“ sú v Marseille:

marseille-3-64-800Prajem pekný deň.

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

Moulin Rouge

Vrtuľa legendárneho mlyna na streche kabaretu Moulin Rouge v Paríži sa zrútila

25.04.2024 09:29

Svetoznámy kabaret je jednou z tamojších najnavštevovanejších turistických atrakcií.

izrael, hamas, zbrane

Hamas zloží zbrane, ak vznikne palestínsky štát, povedal predstaviteľ hnutia

25.04.2024 09:16

Hnutie Hamas vládne od roku 2007 v Pásme Gazy.

Jemen, USS Carney

Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili húsíovia

25.04.2024 08:40

Vypálená raketa pravdepodobne mierila na loď MV Yorktown plaviacu sa pod americkou vlajkou.

súdne pojednávanie, Mikuláš Černák

Zvrat v prípade Černáka. V miestnosti bol len pár minút, rozhodovať o jeho prepustení sa dnes nebude

25.04.2024 08:00, aktualizované: 09:06

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 732501x
Priemerná čítanosť článkov: 13080x

Autor blogu

Kategórie