Založ si blog

Benzín E10 (10% etylalkoholu)

 

V poslednej dobe mi zarezonovali informácie z viacerých strán o zavedení tohto nového benzínu nielen na naše a ale aj celoeurópske čerpačky.

O čo ide? V čom spočíva inovácia a ako sa nás dotkne?

Palivo E10 nahradí  Super 95. Rozdiel v týchto dvoch palivách je v obsahu biozložky. Pri 95-ke je obsah liehu cca5%,  kdežto E10 bude obsahovať 10%. Propagátori nového paliva tvrdia, že je ekologickejšie – to je asi tak všetko. Nikde som nezachytil informáciu, že by malo byť lacnejšie, ani efektívnejšie. O cene je zbytočné polemizovať, ale efektívnosť paliva nebude asi vyššia, keďže lieh má nižšiu energetickú hodnotu ako benzín.

Takže tu je vhodné zamyslieť sa, prečo rafinérky dávajú do benzínu lieh.

Dovolím si trocha histórie, skrátenej na minimum.

  • pred cca 100 rokmi hľadali výrobcovia palív antidetonačnú prísadu zvyšujúcu oktánové číslo paliva. Viacoktánový benzín dovoľoval vyšší výkon, dojazd a zabraňoval tzv. klepaniu motora. Experimentálne zistili, že takéto vlastnosti má etylalkohol
  • následne rovnaká skupina prišla na ďalšiu, rovnako účinnú prísadu – tetraetylolovo
  • rozdiel medzi nimi bol ten, že alkohol sa nedal patentovať, pretože ho doma vyrábal každý farmár pri pálení whisky. Tetraetylolovo, naopak, sľubovalo výlučné zisky vlastníkovi patentu
  • v roku 1923 založili Ethyl Gasoline Corporation a začali s výrobou olovnatej prísady. Zamlčali predchádzajúce výsledky svojho výskumu a  vyhlasovali tetraetylolovo za jedinú a najlepšiu alternatívu pre budúcnosť automobilizmu
  • zhodli sa, že postačí, ak novú prísadu a novú spoločnosť budú volať len „etyl“. Aj keď nešlo o etylalkohol, ale o etylolovo. Odkaz na smrtonosný kov v názve produktu a firmy by vzbudzoval zbytočné „predsudky“ u zákazníkov
  • hlavným odborným konzultantom pracujúcim pre Ethyl Corporation bol Robert A. Kehoe. Tomuto človeku sa podarilo na 50 rokov presvedčiť svet, že olovo v malých množstvách je prirodzené a zdravé. Keďže celý svet bol už zamorený olovom, bolo stále ťažšie získať kontrolnú skupinu, ako to vlastne bolo predtým…
  • ale vedci už nachádzali ďalšie a ďalšie dôkazy o jedovatosti olova v malých množstvách. V roku 1986 Spojené štáty definitívne ukončili pridávanie olova do benzínu. V Európe boli prví Nemci (1988) a posledný olovnatý benzín sa predal v Srbsku (2010)

Neskoro – při skúmaní antarktických ľadovcov, kde leží neporušený sneh napadaný za tisícročia sa zistilo následovné: olovo začalo pršať z neba po roku 1923 – odkedy sa vyrába olovnatý benzín. Ten zodpovedal za 90 % znečistenia.

  • – – – – – – – – – – – – – – –

Toľko história … zdroj:http://www.sophia.sk/media/popularne-clanky/muz-ktory-nas-zbavil-olova

Vráťme sa k nášmu E10 – opäť nás budú presviedčať, aké ekologické palivo budeme tankovať, ako zachraňujeme ekológiu. Veď ide o biozložku … keby radšej namiesto repky, slnečnice, či kukurice poľnohospodári pestovali chmel, sladový jačmeň, hrozno, slivky.

Pri vyššie spomínanom palive je aj určité obmedzenie – nie je vhodné pre autá staršie ako 10 rokov. Neviem, čo také revolučné sa stalo v tom čase, že 9 ročné je OK a 10 ročné KO, ničmenej existuje  zoznam konkrétnych modelov, pre ktoré je palivo  nevhodné. Neviem kto zoznam zostavil a podľa čoho. Pátral som, aké závady môže palivo spôsobiť a jediné čo som našiel, bol experiment s OPEL Signum – po prejdení 27 tis.km s týmto palivom sa pokazilo palivové čerpadlo … koľko mal ten vehikel predtým najazdených a čo konkrétne sa na čerpadle pokazilo, neuvádzajú.

Suma sumárum: nemôžem sa zbaviť dojmu, že sa tu opäť lobuje za úplne inú vec. Keď si uvedomíme, ako automobilky chrlia nové a nové autiaky, myslím, že sme doma ….

……… alebo späť v roku 1923 (USA)?

 

Chceme lepšie dôchodky? Treba ísť bývať do Rakúska.

04.03.2017

Asi by som na to nikdy neprišiel, nakoľko sa tejto problematike nijak zvlášť nevenujem, ale náhoda chcela, že som sa dozvedel informácie, o ktorých som ani nechyroval a veru ani vo sne by ma nenapadlo, viac »

Goebbelsova stopa na Devíne

11.02.2017

Tí čo boli niekedy pri sútoku Dunaja a Moravy, poznajú prapodivný schátralý objekt pod hradným bralom. Foto: archív autora Objekt je postavený v duchu neatraktívnej, strohej architektúry, čo viac »

Pevnosť If

29.01.2017

Pevnosť na ostrove v stredozemnom mori pri francúzskom pobreží ... neodmysliteľne sa nám spája s románom "Gróf Monte Christo". Dovolenkovali sme s manželkou v tejto nádhernej destinácii, tak viac »

Ekonomická univerzita, vysoká škola,

Rektori sa zhodujú, že navrhované zákony nezvýšia kvalitu vysokých škôl

25.04.2017 16:08

Ministerstvo školstva sa v návrhoch k vysokým školám sústredilo len na niekoľko z nich, aj to bez väzby na zvyšné, ktoré oslabia možný pozitívny efekt navrhovaných úprav.

Peter Kažimír

Dlhová brzda sa možno nezmení, podľa Kažimíra sa minuli rozumní opozičníci

25.04.2017 15:56

Plány vlády o zmene dlhovej brzdy sa napokon zrealizovať vôbec nemusia. Naznačil to minister financií Peter Kažimír.

Wikipedia, Wikipédia, encyklopédia, Wikimedia Foundation

Zakladateľ Wikipédie spúšťa novú platformu na boj s falošnými správami

25.04.2017 15:38

Zakladateľ online encyklopédie Wikipédia spustil skúšobnú prevádzku spravodajskej webovej stránky, ktorá má za cieľ boj proti rozširovaniu falošných správ.

le pen

Le Penová víta Hollandeovu podporu Macrona

25.04.2017 15:06

Francúzska politička Marine Le Penová si myslí, že verejná podpora súčasného prezidenta Francoisa Hollandea pre Emmanuela Macrona je v jej prospech.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 46
Celková čítanosť: 93858x
Priemerná čítanosť článkov: 2040x

Autor blogu

Kategórie