Založ si blog

Róm – nespisovný výraz

Za posledných 20-30 rokov sa používa výraz Róm v bežnom jazyku na označenie cigánskeho etnika. Tento výraz je štandardne používaný na všetkých stupňoch komunikácie – od tej bežnej, uličnej, cez písanú až po komunikáciu v najvyššej politike. Pamätám si dobu, keď tento výraz používali iba Cigáni. V Pravidlách slovenského pravopisu(PSP) z roku 1981 nie je slovo Róm vôbec spomenuté. Tak ako to je?

Výraz Róm pochádza z Indie, odkiaľ Cigáni prišli a je súčasťou cigánskeho jazyka.

http://romovia.sme.sk/c/6822516/rom-ci-cigan-je-gadzo-nadavka.html

Európske obyvateľstvo nazývalo Cigáňov vo svojom jazyku svojimi výrazmi (Gypsy – ma tak napadá jedno z iných) a samozrejme aj recipročne nás Cigáni nazývajú podľa svojo slovníka. Tuto na Slovensku sme pre Cigáňov – Gadžovia, či Gádžové, neviem ako to je správne, ako sa skloňuje po cigánsky.

Takže …. ak je výraz Róm, neslovenský, prečo sa bežne používa v oficiálnom jazyku, dokonca v názvoch funkcií a úradov – splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity, ROI, … atď. Bohužiaľ nemám najnovšie PSP, takže je možné, že sme tento výraz prevzali a zaviedli ho medzi spisovné výrazy. Ak to tak je, tak dosť dobre nechápem prečo. Niekto mal snáď problém s pochopením výrazu Cigáň? Veď samotní Cigáni používajú tento slovenský výraz a nevidia na ňom nič dehonestujúce, ba dokonca tí patriotickejší sú naň hrdí. Je množstvo pomenovaní s týmto výrazom a sú to hodnotné produkty – cigánska pečienka, cigánska hudba.

My Slováci sme fakt národ holubičí, ako o nás tvrdia – s prepáčením, zasereme si jazyk výrazmi, ktoré tam vonkoncom nepatria. Veď predsa, ak Cigáňov voláme Rómami, tak Nemca by sme mali volať Deutsch, angličana Englishman a Maďara Magyar. Ta ne?

Alebo to už dotiahnime dôsledne a podľa tohto pravidla by sme sa mali nazývať Gádžami, Gádžovia, či ako to má vlastne byť. A pritom mnoho Cigáňov, ktorí trvajú na označení Róm, po cigánsky ani nevie … možno zopár výrazov, more.

 

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 732523x
Priemerná čítanosť článkov: 13081x

Autor blogu

Kategórie