Založ si blog

Vyhadzovanie potravín – symbol blahobytu?

V poslednej dobe častokrát zachytím informácie, koľko potravín sa vyhadzuje. V týchto informáciách sú udané konkrétne čísla a verím, že tieto sú podložené reálnymi hodnotami. Len pre ilustráciu …. pre EÚ to je 180 kg na obyvateľa ročne. Konkrétne pre Slovensko to je 600.000ton ročne, čo je cca 110 kg na obyvateľa.

www.zenyvmeste.sk/potravinami-plytvame-vo-velkom–pomoct-by-mohlo-uvolnenie-pravidiel

Nepoznám stravovacie návyky spolueurópanov do detailov, tak sa zamerajme len na Slovensko. Podľa štatistík je to 110 kg na obyvateľa ročne … je to obrovské množstvo. Ak to prerátame na jeden deň, vyjde 0,3kg na osobu, pri štvorčlennej rodine 1,2kg za deň !!!

Je jasné, že potraviny sa vyhadzujú nielen v domácnosti. Činia takto aj dopravcovia, sklady, reštaurácie, jedálne, maloobchod. Do manipulácie s tovarom nevidím, ale čo vidím je množstvo potravín v supermarketoch – to sú enormné množstvá, tony a tony polotovarov, hotových jedál, čerstvých produktov, sušených, konzervovaných, údených. V tomto smere sú potraviny dehonestované na úroveň atrapy – vystaviť – dekorovať – vyhodiť. Ak sa dobre poobzeráte, až Vám prechádza zrak. A tu je jeden z problémov. Dnes je obchodnícky trend vystaviť čo najviac potravín, očariť zákazníka, prilákať ho k regálu … „poď sem, vezmi si, veď je tu toho toľko“. A my berieme. Niekoho táto sugescia tak ovplyvní, že zoberie viac, ako mu je potreba (jednoduchá rada: nakupovať potraviny musíte najedený).

Som z generácie, ktorá pamätá prednovembrové samoobsluhy a mnohokrát si v takom giga-super-hyper markete na to spomeniem 🙂 . Koľko sme sa tam nastáli ( jedna fronta na košík, druhá k výkupu fliaš, tretia k váženému tovaru, štvrtá k pokladni), aké nákupné košíky sme mali (na 2 mlieka, jeden chlieb, maslo a zopár drobností) … to bolo v potravinách, potom sa muselo ísť do zelovocu a do mäsiarstva (ale tam najprv, inak sa ušli samé flaxne), takže si človek jó rozmyslel, čo nakúpi a či to dokáže odvliecť. Ale i napriek tejto tortúre si veľmi dobre pamätám, že v kontajneroch bolo vyhodených viac potravín, ako dnes. Bežne som vídaval plesnivý chlieb, sem tam aj iné pochutiny, raz dokonca kačicu (aj s pekáčom). Som z mesta, takže píšem len to, čo som videl, lebo na dedine bola situácia určite iná. Bohužiaľ štatistika z tej doby neexistuje, hoc boli vypracované štatistiky na iné, nepodstatné veci.

Vráťme sa ale k naším 600.000.000kg ročne vyhodených potravín a popusťme trochu fantáziu. Neviem koľko potravín spotrebujeme reálne, ale otázka stojí: koľko by stáli potraviny, keby sa teoreticky nevyhodilo nič, resp. minimum?

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

Grasalkovičov palác, Prezidentský palác

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo osem z desiatich kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa v pondelok doobeda kandidatúry vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

anketa kandidati-kolaz

Veľká prezidentská anketa: Aké majú plány so Slovenskom a čo odkazujú mladým? Kandidáti odpovedali aj na to, kde budú bývať alebo či využijú vládny špeciál súkromne

19.03.2024 06:00

Kandidáti pre Pravdu opísali svoju víziu, predstavu o tom, aký má byť prezident a odpovedali na 19 kľúčových hodnotových otázok.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 731328x
Priemerná čítanosť článkov: 13059x

Autor blogu

Kategórie