Založ si blog

Kúpna sila

Pri mojej nedávnej maloobchodnej  transakcii ma len tak zľahka napadlo, koľko euríkov necháva súčasný systém v rukách bežného zamestnanca. Zamestnanca, ktorý nijako nemôže „cvičiť“ s odpismi, rovnako ani s priznanými, resp. nepriznanými príjmami. Zamestnanca, ktorý je súčasťou najväčšej ekonomickej skupiny, okolo 2 miliónov. Nie som ekonóm, neovládam presné názvoslovia, nepoznám presne percentá daní a aký vymeriavací základ platí pre ktoré obdobie a ktorú skupinu. Zapol som len svoj sedliacky rozum. Ak ma tu niekto opraví, či vyvedie z omylu … budem len rád. Len slušne prosím, bez invektív 🙂 .

Vezmime si si príjem v hrubom 1.000€ (bude sa nám lepšie rátať)

Túto čiastku musíme upraviť o odvody zamestnávateľa (OZ), čo je cca 35%, takže niejakých 350€. Niekto by si povedal, že sa to zamestnanca vôbec netýka, ale ono sa to týka. Týka sa ho to už len z toho dôvodu, že zamestnávateľ nemá vôľu zvyšovať mzdy, nakoľko musí platiť aj väčšie odvody. Tieto OZ by mali ísť do hrubej mzdy, ktorá sa ďalej spracováva, takže v našom príklade, by mala byť hrubá mzda 1.350€.

V ďalšom štádiu výplatného procesu nastupujú zrážky – je to daň, poistenie zamestnanca (nemocenské, sociálne …). Nebudem to príliš rozpitvávať, lebo sa v tom ešte stratím a zabudnem, aká je pointa. Ničmenej, či viacmenej milému zamestnancovi ostane v rukách asi 800€.

V tomto štádiu sa zamestnanec mení na spotrebiteľa a veselo ide zarobenú čistú mzdu spotrebovať. ALE na všetok tovar i služby sú uvalené dane, ktoré sa nabaľujú na výrobok a musí to zaplatiť konečný odberateľ. DPH sa táto daň volá a môžme ju hádam paušálne brať vo výške 20% z ceny tovaru. Takže ak konzument zaplatí cca 20% z ceny, môžme to „neodborne“ brať ako 800€ – 20% = 640€. Trochu divočina, ale prehľadnosť, myslím, je zachovaná.

Zhrnutie:

Od začiatku po koniec sme sa dostali z čiastky 1.350€, na reálnych 640€. Viem, sú v tom položky, ktoré časom čerpáme (zdravotníctvo, sociálna pomoc, dôchodok … ), ale sami vieme, ako to v týchto „čerpaných“ rezortoch chodí. Čerpajú tu všelijakí čerpadlári. Ak si tieto dve cifry porovnáme, vychádza nám, že nám ostane v rukách cca 47% z hrubej mzdy (včetne OZ).

Zrátajme si, koľko krát platíme daň

1. OZ

2. Daň zo mzdy

3. DPH

(4). Ak by niekto svoje peniaze investoval do legálneho ziskového podniku, zaplatí ďalšie dane.

Takže pointa? Podľa mňa je v tom, že ak sa hovorí, že štát je tak bohatý, ako sú bohatí jeho obyvatelia. U nás je najpočetnejšia stredná vrstva, ale táto je málopríjmová. Problém je v tom, že systém zoberie vyše 50% príjmu a s týmito prostriedkami nakladá tak, ako to vidíme a počujeme denne. Súčasná vláda sa tvári, že peňazí je dosť, tak prečo neprekopať daňový systém?

 

 

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

žena, nemocnica, lôžko, pacient, tehotná, tehotenstvo, gravidita, pankreas, cukrovka

Fatálne zlyhanie v pražskej nemocnici. Žene urobili potrat pri kontrole, splietli si pacientky

28.03.2024 14:52

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke došlo k obrovskému omylu.

Mahmúd Abbás

Palestínska samospráva má novú vládu

28.03.2024 14:51

Jej predsedom bude dlhoročný poradca prezidenta Muhammad Mustafá.

Krišjanis Kariňš

Šéf lotyšskej diplomacie Kariňš odstupuje pre trestné stíhanie

28.03.2024 14:37

Lotyšská generálna prokuratúra rozhodla o začatí trestného stíhania v súvislosti s jeho výdavkami na leteckú dopravu vrátane využívania súkromných lietadiel.

Jana Bittó Cigániková

SaS kritizuje prerozdelenie peňazí v zdravotníctve, žiada zrušenie tzv. prerozdeľovacej vyhlášky

28.03.2024 14:36, aktualizované: 14:55

Kompetenciu prerozdeľovať peniaze navrhuje presunúť na zdravotné poisťovne.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 731539x
Priemerná čítanosť článkov: 13063x

Autor blogu

Kategórie