Založ si blog

Čím väčšie auto, tým väčší . .. .

Poznáte to … slušný mierny občan, povedzme náš susedko, si sadne do svojho „motora“ a v tom okamihu sa z neho stáva arogantný a cholerický účastník cestnej dopravy. Tak rýchlu premenu nedokázal ani Dr.Jekyll a mr.Hyde. Z ústretového suseda sa stáva sociopat. Pritom auto je technický vynález, ktorý hádam najviac ovplyvňuje náš súčasný život vo všetkých sférach. Mal by nás posúvať k niečomu lepšiemu, vyššiemu, nebojím sa povedať až ušľachtilejšiemu. Ale je to tak? Prdlajs … je to úplne opačne. Vraciame sa v dobe, koleso nášho mentálneho vývoja sa otáča späť. Proste sa v nás prebúdzajú základné teritoriálne vlastnosti – moje auto, moja cesta, moja diaľnica, moja zemeguľa.

Nie som psychológ, ani psychiater. Dokonca ani dopravný expert, ale usledoval som jeden aspekt v chovaní naších vodičov. V tých najväčších autiakoch, sa jazdí s najväčšou aroganciou, čo je proti logike. Predsa keď mám v rukách tank, tak s ním musím manévrovať mimoriadne citlivo, aby som nikomu neublížil, či nezničil jeho majetok. Netvrdím, že je to pravidlo, ale niekedy mám dojem, že je povinnosť vodiča auta-mastodonta správať sa teritoriálne.

Ja mám malé auto. Som si vedomý tohto handicapu. Som si vedomý výhody veľkých áut – bezpečnosť, silný motor, dobrý výhľad, pocit „nadčloveka“ na sedadle šofina. Musím si byť vedomý týchto faktov ak chcem prísť domov v poriadku. Poznám fyzikálne zákony a poznám aj zákon o „Väčšom psovi“. A práve v tom to je. V tom malom aute som sa naučil predvídať, nepodceňovať situáciu na ceste, nepreceňovať seba a druhých už vôbec nie. Ale čo sa vodič v malom aute musí naučiť ako prvé? Je to tolerancia. Problém nestojí či sa to má naučiť, alebo nie, ale jednoducho musí. Inak má problém. A ja to z toho môjho vozítka vidím – ohľaduplnosť vodičov malých áut. Nedávajú prednosť len megadžípom, SUV-čkám, či limuzínam, ale aj chodcom, cyklistom. Keď si my, z tých malých áut, dávame prednosť, aj si kývneme, poďakujeme,niekedy blysne úsmev, niekedy blyknú svetla, ako poďakovanie. Úsmevu z 2,5 tonového 3 litrového trhača asfaltu sa dočkáte málokedy – za dymovými sklami poväčšinou vidíte len zdutú hubu „nadčloveka“ a Vy máte pocit, že ste neviditeľný, v lepšom prípade priehľadný.

Každý, nech si dopraje, po čom najviac pasie. Len nech ho dosiahnutie určitej méty nedehonestuje na úroveň nižšiu, ako mal pri samotnej snahe o jej získanie. Potom je to buď špatne vybratá méta, alebo chyba je v systéme.

Ťažký kolaps zipsu

13.01.2024

Zdravím všetkých zazipsovaných, odzipsovaných, ba aj nezipsovaných. Skolaboval vám niekedy zips? Určite áno. Niekedy obľúbený kus odevu, obuvi musíme vyhodiť kvôli pokazenému zipsu, lebo zips je mnohokrát ten najslabší článok, tzv. kurvítko, ako som o tom písal onehdá (sandal.blog.pravda.sk/2017/01/06/kurvitko). Pamätám sa, ako mi skolaboval zips na perovej vetrovke. [...]

Bobor je lotor

28.12.2023

Už si to celkom dobre nepamätám, takže buď som pred päťdesiatimi rokmi chýbal na hodine prírodopisu, alebo som nedával pozor, ale akosi si nepamätám, že by sa v tej dobe (70-te roky m.s.) spomínal výskyt bobra v našich končinách. V končinách, kde som vyrastal sa teda bobor nevyskytoval určite … to viem naisto, lebo som v tých končinách bol. A nebol som tam len ja, [...]

Ojazdené vozidlá

21.08.2022

V nedávnej dobe som sa vyskytol v situácii, že mi doslúžilo staré auto a bolo treba kúpiť niečo novšie, zdatnejšie. Hneď som mal nacielené na auto z druhej ruky, ako sa hovorí jazdeným autám. Pri takejto voľbe je potrebné byť v strehu, aby jazdenka nebola predražená a aby technický stav zodpovedal cene. V prvom rade som sa začal obzerať vo svojom okolí, či niekto zo [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 08:34

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

sandal

Neberme život príliš vážne ... aj tak z neho nik nevyviazne živý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 732266x
Priemerná čítanosť článkov: 13076x

Autor blogu

Kategórie